Langkawi

18 juni 2011 - Langkawi, Maleisië

Gisteren zijn we dus in de ochtend aangekomen in Langkawi, een prachtige archipel van 99 eilanden in het noorden van Maleisië. We kwamen met de snelle veerboot van Penang. We zitten in de regentijd van dit gebied, dus het laagseizoen. Nou ja, regentijd … het regent vooral ’s nachts, maar het is grotendeels bewolkt. We besloten om maar 1 nacht op Langkawi te blijven vanwege het weer. Dus moesten, als we dat wilden, wel meteen ’s middags de boottoer doen. We brachten onze koffers naar het hotel en wilden een snelle lunch. Vlak bij het hotel was een restaurant waar de lokale bevolking kwam eten. Vergelijk het aub niet met een restaurant zoals bij ons. Het meubilair bestaat uit oude tafeltjes en plastic stoelen en het is armoedig. Maar het eten was weer eens heerlijk. Marie-France had een buffet met vis, ei, kip en groeten.

Ik had de gado gado, een vegetarische schotel met pindasaus. Alles was half koud, maar zeer smakelijk en tamelijk pikant. Lunch met drankjes voor samen € 2,00.

De organisator van de boottocht kwam ons ophalen in het hotel en reed naar de haven. Samen met een jong Indisch koppeltje waren we de enige 4 in de boottrip. De zeer vriendelijke jongelui kwamen uit Mumbay en spraken goed Engels. Hij heette Radj en zij Sanan. We voeren eerst naar een verder weg gelegen strandje om te zwemmen. De tocht voerde dwars door de archipel en was prachtig. Bij het strandje beleefde Marie-France voor het eerst het zo door haar verlangde Bounty-gevoel. Het water was warm, de palmbomen wuiven, het strand was goudgeel en zacht en de zon brak door. We bleven een uurtje op het strand om daarna verder te gaan met de trip. We voeren naar een plaats waar de zeeadelaars (het symbool van Langkawi)gevoerd worden. Het was fascinerend om te zien hoe deze grote zeeroofvogels met hun poten de vis uit het water grijpen. Later zal in een video hiervan uploaden. De volgende trip ging naar het eiland van de zwangere vrouw. Dit is een was groter eiland met een zoetwatermeer. Op weg naar de aanlegsteiger voer de boot nog een vleermuisgrot in. De vleermuizen hingen aan het plafond en vlogen rond. Bij aankomst in het geopark werden we begroet door kleine aapjes. De apen leven hier natuurlijk op het eiland en zijn gewend aan de toeristen, maar zijn niet echt opdringerig, ofschoon er eentje aan de tas van Radj trok.

Vanaf de steiger ging het steil een berg op en af naar het zoetwatermeer. Een prachtig meer! Heerlijk warm zoet water, fantastisch om in te zwemmen. Gezien het aantal trapbootjes aan de kade zal het hier in het hoogseizoen erg druk zijn, maar we hadden nu het meer in de late middag vrijwel voor ons alleen. Normaal hadden we hier ook een vismassage gehad waarbij de vissen zacht aan je benen sabbelen en zuigen, maar: “fish not come”. Na een prachtige namiddag voeren we terug na de haven. De avond hebben we doorgebracht op de avondmarkt en weer eens lekker gegeten aan een open bistro. Er was oorspronkelijk geen stad op Langkawi en dus is alles gebouwd voor de toeristen. Langkawi heeft fantastische stranden en een adembenemende natuur, maar omdat het weer bedekt is besluiten we snel verder te reizen. Er is nog zo veel te zien!

1. Arjen:
    19 juni 2011
    en dan nu op de apenschool. ik hoop dat jullie het leuk gaat vinden!! Arjen