Te gast bij de apenschool

20 juni 2011 - First Monkey School, Thailand

De afgelopen twee nachten waren we te gast bij het apentrainingscentrum van Yai en Arjen nabij Surat Thani. Hier worden apen getraind om kokosnoten uit de bomen te oogsten. Deze training geschiedt op een zeer diervriendelijke manier, vooral met positieve beloning en voorziet voor kleinere boeren in een broodwinning. Ik zal hier verderop meer over vertellen.

We verbleven in een eenvoudige, maar zeer romantische bamboehut met kleine badkamer. Niet veel luxe, maar alles wat we nodig hadden. Arjen toonde zich een uitstekende gastheer en we hebben er een heerlijke dag beleefd.

In mijn vorige stuk verhaalde ik al over de reis van Langkawi naar Surat Thani. Arjen haalde ons op van de trein en reed ons naar zijn huis. Het was middernacht en dus pikkedonker, maar de bungalowhut lag idyllisch verlicht in de tuin op ons te wachten. Om even te bekomen van de reis en om kennis te maken met Arjen en zijn Thaise vrouw bleven we een uurtje op en dronken samen een biertje. Arjen vertelde over de dieren die hier woonden en sprak over een tokkeh (een daggekko van 30 cm) die soms in de badkamer woont. Deze dieren zijn volledig ongevaarlijk, maar Marie-France durfde niet meer alleen in de badkamer. De tokkeh is overigens niet in de badkamer geweest, maar ik heb hem ’s avonds wel op de muur zien zitten. ’s Avonds zaten er veel gekko’s, hagedisjes en kikkers op de muren. Het apencentrum ligt op wat wij het platteland zouden noemen, tussen, palmolie-, kokos- en rubberplantages rond een klein dorp. In de nacht waren er enorm veel geluiden van allerlei dieren. Het wat een hele mooie ervaring. We kropen onder onze klamboe in een aangenaam bed.

De volgende morgen kregen we een eenvoudig naar smakelijk ontbijt van gebakken eieren en brood met tonijnsalade. Na het ontbijt kregen we een rondleiding op het apencentrum en onze gastheer vertelde honderduit de opleiding van de apen, over het leven hier op het centrum, in Thailand als westerling en gaf ons tips voor de verdere reis.

Het werd een heerlijke ontspannen dag. Het terrein van het centrum was erg mooi, het weer fantastisch en er waren hier vol op leuke dieren. Onze favoriete was Ieuw-ieuw, een vogeltje van een maand oud dat Arjen en Yai gered hadden nadat het nest verstoord was. Ieuw-ieuw was nu een maand oud en met de hand grootgebracht. Hij vloog vrij rond en volgde Arjen als een hondje. Meestal zat hij op zijn schouder. Ook voor ons was Ieuw-ieuw helemaal niet bang en ze kwam vaak bij ons zitten. Ieuw-ieuw is een treurmania, in Thai Nokyang, een spreeuwachtige die veel voorkomt in dat gebied. Andere leuke dieren waren Mir Ka, een imposante, mooie knobbelgans, de drie honden en natuurlijk de apen. De apen zaten aan kettingen, maar op een zo natuurlijk mogelijke manier zodat ze konden klimmen, spelen en luieren. Ze zagen er heel gezond en gelukkig uit. Later de middag kwam er een ploegje Thai met een opgeleide aap kokosnoten oogsten uit enkele moeilijke bomen en deze aap zag er ook gelukkig en uitstekend verzorgt uit.

In de middag kregen we een privépresentatie van de opleiding van de apen. De apen klommen op onze armen om een kokosnoot uit onze hand te plukken. De hele training duurt 6 maanden en is er op gericht dat de apen aan een lang touw de kokosnoten zelfstandig uit de boom halen. Ze leren de rijpe noten herkennen en losmaken. Een aap kan ongeveer 1000 kokosnoten per dag oogsten. De apen leren ook zich te bevrijden als het touw in de knoop raakt en mee te rijden op het scootertje met de boer. Ik mocht ook een rondje op de scooter rijden met een aap achterop en Yai liet een aap daarna nog zwemmen en duiken. Heel interessant allemaal.

Yai had ondertussen lunch gehaald bij een etensstandje; gebakken rijst met wat groenten en saus. Hierna gingen Marie-France en Yai naar de lokale markt om eten te halen voor het diner. Dit was voor Marie-France wederom een uniek ervaring. Ze was de enige blanke vrouw en drie koppen groter dan iedereen. Het aanbod van etenswaren was enorm; zie onze foto’s om zelf een indruk te krijgen.

In de middag maakten we een ruime wandeling met Arjen in de omgeving. Eerst door de tuin, de palmolieplantage en daarna door een Thaise nieuwbouwwijk, natuurlijk onvergelijkbaar met een nieuwbouwwijk bij ons. Het was enorm leuk om het Thaise leven van deze kant te kunnen aanschouwen.

’s Avonds kwamen een oom en tante van Yai mee-eten en vooral meekoken. Er kwamen de heerlijkste gerechten op tafel: verse krab, zandschelpen in heerlijke saus, een varkensvleesgerecht met rijst, komkommer en verse ananas.

’s Avonds vielen we moe, maar voldaan in ons bed. Vandaag reizen we naar Koh Phan Gang een paradijselijk eiland.

Ik heb aan paar foto's aan dit artikel toegevoegd en bezig veel meer foto's van het apencentrum te uploaden, maar mijn verbinding is wat langzaam.

1. Arjen:
    20 juni 2011
    Erg leuk verhaal Rob!

Wij zijn al bezig om een tweede bungalow te gaan bouwen..... Ik heb adressen van opleidingen gevonden, maar moet nog goed nadenken wat we precies kunnen aanbieden.

Arjen en Jai
  2. Annelies Thailandforum:
    26 juni 2011
    Oh Rob! Wat genieten jullie ook!!!

Ik wil als je thuis komt nog meer weten over Koh Phangan. Zo te zien en lezen vinden jullie het helemaal fantastisch.

Blijven genieten!!
  3. Mf:
    26 juni 2011
    beste annelies,

we zijn nu op koh samui en dat is heel anders. ik heb straks in de trein naar bangkiok nog veel tijd om te schrijven, er is namelijk enorm veel te vertellen. Op internet staat veel, maar juist niet wat je wilt weten. Welk strand, welk hotel, wat te doen enz.

Koh Phangan is voor mij de mooiste plek die ik ooit bezocht heb.