Monkey school Surat Thani

13 juni 2016 - Koh Samui, Thailand

Monkey school Surat Thani

Op maandag de 13e zijn we met het vliegtuig van Bangkok naar Surat Thani gevlogen. Tijdens onze vorige reis naar Thailand 5 jaar geleden  waren we ook al hier te gast geweest. Hier kunt u dat verhaal lezen.

De monkey school is een training centrem voor apen, waar de apen geleerd wordt de kokosnoten uit de boom te halen. Dit leren en trainen gaat op een hele speelse en diervriendelijke manier. 99% van alle kokosnoten worden in Thailand door apen geoogst omdat zij dit veel sneller kunnen dan mensen en het voor mensen ook gevaarlijk is. Het apencentrum wordt gerund door Jay en haar Nederlandse man Arjen die we tijdens ons vorige bezoek uitgebreid hebben leren kennen. Arjen kwam ons van het vliegveld ophalen zoals afgesproken. Na een hartelijk weerzien gingen we met de auto naar het apencentrum. Onderweg nog even gestopt voor boodschappen. Op hel apencentrum werden we begroet door een heel roedel aan honden. Deze waren er de vorige keer nog niet. 's avonds heeft Jay heerlijk voor ons gekookt. Arjen had een nieuw soeppotje van klein gekocht en hierin een soep gemaakt en Jay had rijst met verschillende groentes en vlees en gepaneerde garnalen. Het was weer lekker en hadden we een gezellige avond met Jay en Arjen.

De volgende dag zijn we naar Koh ... gegaan met Arjen. Dit is een stuwmeer op 100 km vanaf het Apencentrum midden in het National park. Het is een geweldig mooi, zeer groot gebied. Aangekomen bij de dam hebben we eerst heerlijk geluncht en daarna zijn we met 3 op een longboot gestapt. Helaas was het geen geweldig weer, maar het meer met de steile oevers en vele bergen is prachtig. Glashelder water. We hebben een uur gevaren naar de Floating bungalows, een resort (nou, ja resort ???) gebouwd op vaten, boomstammen en andere drijfmiddelen. Er zijn ongeveer 30 heel eenvoudige hutten en een eenvoudige bar cq restaurant. Hier konden we ook zwemmen. Het water was heerlijk... kraakhelder, heerlijke temperatuur en diep water onder de steiger. Rond de steiger zwommen grote aantallen grote vissen, maar die komen niet in de buurt van de zwemmers. Marie France hebben gezwommen terwijl Arjen toekeek. Tijdens het zwemmen was het weer nog prima maar toen we uit het water kwamen begon het te regen, wat niet meer ophield. Gelukkig warm water en niet onaangenaam. We zijn met de boot daarop teruggevaren naar de pier.

OP de terugweg naar het apencentrum nog even gestopt bij een winkelcentrum zodat Marie France haar dagelijkse portie shopping-vitamines kon opdoen.

's avonds had Jay weer gekookt. Dit keer pork met knoflook en peper, garnalen hapjes, een kokossoep met tonijn, rijst en gekookte morning glory. Natuurlijk... super lekker!

Arjen en Jay maken tegenwoordig kokosolie van de door hun zelf geoogste kokosnoten. Een heel proces met verschillende stadia waarop Arjen heel trots is. NU wil het geval dat een klant van mijn op zoek is naar Biologische voedingsmiddelen en kokosolie is de allerbeste en meest gezonde olie om mee te bakken. Marie France werd helemaal gek van de gesprekken tussen  Arjen en mij, hoe de productie zo efficiënt mogelijk te maken en hoe de kokosolie op de markt te brengen.

De volgende morgen hebben we rustig aan gedaan en zijn  's middags met de tuk tuk naar de pier gegaan voor de veerboot naar Koh Samui.