KohTao

20 juni 2016 - Koh Tao, Thailand

Na een paar hele mooie dagen op Koh Tao zitten we op de veerboot naar Chumphon, het is heel duidelijk de terugreis en onze vakantie zit er bijna op alhoewel we nog een paar dagen Bangkok hebben voor shopping en de Gouden tempels. Koh Tao staat bekend als duikparadijs, maar de eerste dag hebben wij het toch leren kennen als het party paradijs voor jongeren. We hadden het Wind resort geboekt maar dit lag midden in het uitgaansgebied en was geen mooi resort. Het was een flatgebouw aan de hoofdweg met een weggetje naar de kust met daar een zwembadje en wel een leuk strandrestaurant waar we ons ontbijt kregen. Siarai beach was wel een aardig strand maar we besloten toch om iets anders te zoeken. We hebben een 125cc motortje gehuurd om het eiland eens te verkennen. We hadden op internet het Montalay resort al gezien aan de andere rustige kant van het eiland, maar hadden geen idee hoe het daar zou zijn. De rit naar de andere kant van het eiland was een avontuurlijke. Koh Tao is zeer bergachtig en rotsachtig en we moesten over een smal weggetje over zeer steile wegen. Berg op ging nog wel want ons motortje was krachtig genoeg. De helling af was echter veel lastiger. De kleine remmetjes moesten ons hele gewicht houden en het ging echt steil naar beneden. Ik heb al met de motor in de Alpen gereden maar nog nooit op zulke steile weggetjes gereden. Het grootste gedeelte van de weg was nieuwe beton, maar er waren ook delen die bestonden uit gravel en los zand. Daar gingen we heel langzaam naar beneden. Eenmaal aan de andere kant van het eiland kwam je in het aards paradijs. Er lagen een paar kleinere resorts die je in de jungle bijna niet zag. We kwamen aan het strand bij een heel eenvoudig bungalow parkje met restaurant. Het strand was prachtig, het echte bounty gevoel! Vanaf onze plek konden we het Montalay resort zien liggen en besloten er heen te rijden. Toen we langs de keuken liepen was een Thaise vrouw bezig een groene mamba (volgens mijn lekenkennis) slang dood te slaan. Ze hield hem aan de bezemsteel omhoog zodat we een foto konden maken. Daarna weer het extreem steile weggetje omhoog op weg naar Montalay. Dit is wel een van de mooiste resorts die ik ooit gezien heb, op een van de mooiste plekjes op aarde! Ze hadden leuke bungalowtjes in de jungle, boomhutten en moderne hotelkamers. We kozen voor een bungalow vlak bij het strand. We boekten eerst voor 2 nachten en hebben er later nog een nacht aan vast geknoopt. Nadat we hadden ingecheckt zijn we nog terug gegaan naar het uitgangsgebied omdat onze koffers er nog stonden en we nog wat boodschapjes wilden doen en wilden eten. De taxi van het hotel zou de koffers meenemen zodat wij met het motortje heen weer konden. Eenmaal terug in het uitgaansgebied zagen we enorm veel mensen met een lichtblauw T-shirt. Bleek er een wereld record georganiseerd te zijn in een menselijke ketting. Dit in het kader van het Koh Tao festival wat er deze 2 dagen zou zijn. Het leuke (voor deze Hollander) was het ook de 1free day was. Over het hele gebied waren er kraampjes waar je iets gratis kon eten of drinken. Hapjes rijst, popcorn, kokosgel, koekjes, donuts, gegrilde worstjes, ... echt enorm veel. We reden daarna door na de noordelijke punt van het eiland waar het nuag-koh eiland ligt. Dit zou het mooiste snorkelpunt van het eiland zijn. De overtocht koste echter 250 (7,50) baht per persoon en het was al wat laat. We gingen toch naar beneden want het uitzichtpunt en steiger lag in de diepte, onder aan de rotsen. Het bleek in een zeer bergachtig resort te liggen. Het uitzicht was prachtig en je kon ook hier een snorkel huren en snorkelen, hetgeen we deden. Het was fantastische zoveel en zoveel verschillende vissen en levend en kleurrijk koraal heb ik tijdens mijn eerdere reizen nog niet gezien. We gingen na het snorkelen naar het festival terrein waar er nog meer kraampjes waren met eten en drinken. Er werd ook heel veel nadruk gelegd op het behoud van dit tropische paradijs (wellicht zou minder toeristen helpen?). Er waren workshops, live muziek, en heel veel eetstandjes waar de restaurant en hotels van het eiland eten en drinken verkochten. Wij zijn alleen 2 x overdag op het festival terrein geweest en toen was het er nog wat rustig, maar 's avonds moet het er ruig party geweest zijn. Het viel ons sowieso op dat er heel veel jongeren en weinig ouderen op Koh Tao waren. Terwijl we wachten op de taxi van het hotel voor onze koffers zou Marie France haar teennageltjes nog even laten doen. Zou 30 minuten duren. Ik heb in die tijd het transport van de koffers geregeld en een taco gegeven. Toen ik terugkwam na 40 minuten was madam nog lang niet klaar. Zou nog minstens 30 minuten duren... Toen heb ik me maar laten overhalen tot een Thaise massage die meer dan uitstekend was. Uiteindelijk is men met MF haar voetjes 1,5 uur bezig geweest en met mijn rug en net 45 minuten. We moesten in totaal 15 euro betalen. We namen het brommertje tegen te schemering terug naar het resort. De volgende dagen hebben we heerlijk geluierd op het strand en aan de pool. We zijn nog wel gaan snorkelen in de baai. Ook dit was echt uniek, zo mooi ... Miljoenen vissen die in grote scholen om je heen zwommen. Het enige nadeel aan dit strand was dat het koraal vrijwel meteen begon en je door een smalle zandstrook het water in moest en daarna vrij snel op je buik moest drijven. Er was zo veel koraal en zoveel vissen. Ik had al gesnorkeld op Koh Phangan, maar dit was nog heel iets anders. Het water was kraakhelder en zo veelkleurige vissen, groot en klein. We hebben zo'n 2 uurtjes gesnorkeld en hebben daarbij eigenlijk niet iets te veel en de verkeerde kleur opgedaan. We zijn beide zo rood als een kreeft, maar het is niet pijnlijk, wel erg warm tijdens het slapen. Het eten op het resort was meer dan uitstekend en ook betaalbaar. Wat wel bizar was dat al het personeel om klokslag 2100 vertrok en de gasten alleen achter niet in het restaurant aan het zwembad. Het ontbijt de volgende morgen bestond vooral uit fried rice (nasi) fried noodles, eieren en ham en veel fruit, maar er was ook wel brood. Het ontbijt was elke dag wel een beetje anders en heel erg lekker. Onze bungalow was eenvoudig en netjes maar we hadden aan de buiten muur wel een vrij luidruchtige gekko zitten die de laatste nacht een spleetje naar binnen had gevonden. We vonden hem de volgende morgen pas en dat was maar goed ook want Marie France het wel schrik van het 20 cm lange beest. We konden hem niet goed fotograferen want hij kroop achter de TV. Ik schrijf dit verhaal op de veerboot van Koh Tao naar Chumphon waar we de bus richting Hua Hin nemen. Ik hoop de expresbus zo ver te krijgen dat ze ons er in Prachua Khiri khan er uit laten want hier heb ik een hotel geboekt.