Koh Phangan – Paradijselijk rebels eiland

24 juni 2011 - Koh Phangang - Bay View Hotel, Thailand

Ik schrijf mijn reisverslagen vrijwel elke keer op de vliegtuig-, boot- of treinreis van de ene bestemming naar de andere. Daarom heeft het ook enige tijd geduurd voordat mijn volgende verslag kwam. We zijn namelijk een hele week op Koh Phangan gebleven en niet omdat het zo slecht beviel.Afbeelding 017-550

Nu zitten we dus op de boot naar de volgende bestemming. We hadden de keuze tussen Koh Tao (het duikparadijs) en Koh Samui (meer een massa toeristeneiland). We hebben gekozen voor Koh Samui omdat we van andere reizigers hoorden dat er ook rustigere en hele mooie plekken zijn. Bovendien hebben we al gedoken op Koh Phangan en buiten het duiken en snorkelen is er op Koh Tao niet zo veel te zien.

De week op Koh Phangan begon met de bootreis. Daarna zijn we met de taxi gebracht naar het Bay View hotel aan het Haad Yao strand op aanraden van Arjen van het apencentrum. Het was een schot in de roos. Een prachtig hotel met ruime kamers met airconditioning, direct aan het strand, prima restaurant, mooi zwembad en dat alles voor 750 baht (17 euro) per kamer per nacht. Een echt ongelofelijke prijs omdat het laagseizoen is. Normaal kosten deze kamers 1500 baht, wat ik ook nog weinig vind.

Er zijn op Koh Phangan vele verschillende stranden. Voor aanvang van de reis wist ik niet goed welk strand en welke accommodatie te kiezen. Op internet staat veel maar weinig zinvolle informatie. Elk strand heeft werkelijk zijn eigen voor- en nadelen en Haad Yao was precies de goede keuze voor ons. In een ander verslag zal ik de verschillende stranden eens beschrijven.

Koh Phangan is een unieke vakantiebestemming met een unieke eilandmentaliteit en sfeer. Koh Phangan is in de 80er jaren ontdekt door de hippies en jongelui als vakantieparadijs. Een echt bountyeiland en nog spotgoedkoop ook. Terwijl het naburige Koh Samui zich ontwikkelde als massatoerismebestemming met eigen luchthaven, bleef Koh Phangan zijn eigen jeugdige, rebelse karakter behouden. Koh Phangan is natuurlijk bekend van zijn wereldberoemde Full Moon party op het zuidelijkste Haad Rin strand. Dit is 1 x per maand bij volle maan waarbij enorme geluidsinstallaties house en techno over het strand brullen en jongelui zich laten gaan tot de zon weer opkomt. Op andere gedeelte van het eiland merk je echter niets van deze party’s, anders dan wat plakkaten. Wel is 80% van de toeristen jong van leeftijd of jong van geest. Zonder dat dit nadelige gevolgen heeft. We hebben jonge koppels leren kennen uit meerdere landen en dit waren allen rustige vriendelijke mensen, geen fuifnummers.

Koh Phangan is tamelijk ongeorganiseerd. Er zijn geen echt grote resorts en hotels (Bay view was een van de grotere) maar juist heel veel kleinere resorts (bungalowparkjes), herbergen en hotels. Zoals gemeld zaten wij dus in het prachtige Bay View Hotel van waaruit wij het hele eiland met een scootertje hebben verkend. We zijn nu aangekomen in een prachtig resort op Koh Samui en ga nu even verder vakantie vieren. Later zal ik meer schrijven over onze avonturen op Koh Phangan. Op onze foto’s en video’s kunt u alvast meer zien. Alvast 1 tip: als u op Koh Phangan komt, ga dan eten bij Mina van het Apache restaurant. Niet ver van het Bay View. Een van de beste restaurants waar ik ooit gegeten heb.

IMG_0476-550IMG_0477-550

Hier een link met info over Sid en Mina. De site is van de duikschool waar we gedoken hebben.

Wordt vervolgd

1. Etienne:
    28 juni 2011
    Dag Marie France & Rob,
    Ik kwam je link tegen op het Nederlandse forum waar je onder Dutchblues schrijft!
    Ben even gaan kijken .
    Heel leuk .
    En je schrijft ook nog ter plaatse !
    Zelf kom ik er nooit toe. Het lukt me amper om mijn foto's te ordenen.
    Ik schrijf af en toe een antwoord op het forum onder mijn eigen voornaam-Etienne- .
    Aan mijn e-mail adres kan je zien dat ik ook Belg ben. Woon in Limburg , dicht bij Maastricht. Ik "cross " al twintig jaar door Azië.
    Meestal in de maand mei en in november.Vroeger op freelance basis reisbegeleidingen gedaan voor twee incentive bureaus.
    Ben dus redelijk bekend in Thailand, Laos , Bali, Maleisië, Singapore,Hong Kong etc.

Groet en nog een fijne reis ,
    Etienne
  2. Mf:
    28 juni 2011
    hallo Eteinne, leuk dat je even een berichtje achterlaat. Ik ben auteur, dus het schrijven kost me niet veel moeite. Maar ik neem eigenlijk alleen de tijd als ik reis *trein-vliegtuig) om verslagen te schrijven. Ik kan vandaag veel schrijven, want we reizen van Koh Samui naar Bagdad met de trein.
  3. Etienne:
    29 juni 2011
    Hoi M-F.
    Dat moet je even terug lezen hierboven !
    Je zal wel Bangkok bedoelen !
    Met de trein naar Bagdad ! Dan zou je heeeel veel tijd hebben om te schrijven.
    Onder welke auteursnaam schrijf je ? En welke materie ?
    Have fun
    Etienne