Fietsen in Bangkok

15 juni 2011 - Chinatown Bangkok, Thailand

Het klink heel raar, fietsen door Bangkok, maar het is een unieke manier om Bangkok op een andere manier te leren kennen. Het is natuurlijk een Nederlander (Co van Kessel) die dit concept bedacht en ontwikkeld heeft.

We hebben met enorm plezier meegedaan met één van de tochten. We kozen voor de gecombineerde fiets boottocht en dit bleek een goede keuze. In juni is het in Bangkok laagseizoen en omdat het andere paar dat ingeschreven had niet gekomen was, kregen we een privetour met gids Mimi. Mimi was een goedlachse Thai/Chinese die zichtbaar heel veel plezier had in haar werk en ons veel wist te vertellen.

We begonnen met een zigzagtour door Chinatown; door hele smalle steegjes en straatjes. Je had soms het idee dat je door de keuken van mensen reed. Het was echt heel erg leuk en je krijgt echt een heel goed idee van het leven van de mensen daar. Het vreemde was dat niemand raar opkeek van dat fietsen de groepje. Niemand was geïrriteerd of keek boos. Mensen knikten vriendelijk en kinderen riepen lachend hallo en staken hun hand op voor en high-five. Niet om geld te krijgen of iets dergelijks, gewoon omdat deze mensen heel lief en vriendelijk zijn zoals alle Thai. Ik kan het niet genoeg zeggen: Voor mij zijn Thaise mensen de meest lieve, vriendelijke, hartelijke en behulpzame mensen ter wereld. Nooit boos, nooit gestrest, altijd vriendelijk en altijd met een glimlach.

Afbeelding 034

Tijdens onze fietstocht door Chinatown reden we op onze fiets zelfs dwars door een markthal. Ik zal hiervan een videootje uploaden. Een andere heel indrukwekkende ervaring was het gedeelte met de autosloperijen en recycling. In hele kleine schuurtjes en werkplaatsen werden auto en scheepsmotoren gedemonteerd, gereinigd en gereviseerd.

Afbeelding 008

Na Chinatown reden we over een leuk fietspad aan de rivier naar een veerboot voor de oversteek. We reden door een typische Bangkok woonwijk, door een basisschool en langs tempels. We bezochten ook de tempel met de grootste zittende Boeddha. Na deze bezichtiging stapten we op een longboat voor een half uur durende vaart door de klongs (kanalen) van Bangkok. Aan en in deze delta van kleine kanalen zijn heel veel eenvoudige hutten op palen gebouwd. Mensen wonen en leven hier op het water (bekijk de video maar eens). Aansluitend aan de boottocht kropen we weer op de fiets voor een tocht door een groen moeras en watergebied. Hier waren betonnen paden voor wandelaars en scooters (en dus ook fietsen) aangelegd. Circa 1 meter breed met aan beide zijde water, moeras of rijstvelden. Het leek wel jungle. Voor iets minder ervaren fietsers (zoals Marie-France) best eng. Als je van het pad afwijkt val je 1-2 meter naar beneden.

Uiteindelijk kwamen we bij een heel eenvoudig restaurantje op een boot. Hier kregen we een typisch Thaise maaltijd. Rijst met een groentegerecht, beef stir fry, een eiergerecht en Thaise spinazie. Heerlijk!

Afbeelding 036

Na de fietstocht en het lekkere eten werden we met de longboat teruggebracht tot kort bij het beginpunt. We hadden 34 kilometer achter de rug in 5 uur. Een unieke ervaring om Bangkok op deze manier te bezichtigen. Het fietsen in de warmte was aangenaam en Mimi loodste ons op een uitstekende manier door het drukke verkeer. Voor wie ooit Bangkok bezoekt is dit een absolute aanrader!

Ik probeer nog een hele leuke video te uploaden, maar dat gaat helaas lastig