Duiken op Koh Phangan

25 juni 2011 - Sint-Pieters-Leeuw, België

Gezien het feit dat Koh Tao oorspronkelijk op het reisplan stond wilden we zeker ook een keer duiken. Hadden we beide nog nooit gedaan. Nu hoorden we op Koh Phangan dan op Koh Tao het duiken nogal massaal is en dat met vanaf Koh Phangan in kleine groepen duikt op Sailrock een zeer vis- en koraalrijke rots tussen Koh Tao en Koh Phangan. We hebben ons dus door de naburige duikschool laten overhalen om al vanaf Koh Phangan te duiken met het discover scubadiving programma. De avond voor het duiken werd ik (Rob) ineens heel ziek. We hadden bij het zwembad gelegen onder een waterig zonnetje onder een parasol en ons nog ingesmeerd met factor 50. Ik ben in slaap gevallen en toch enorm verbrand. Ik heb hoge koorts en was rillerig. Ik ben gaan douchen onder de koude douche, neem aftersun en koortsmedicijnen. Ik hoopte dat ik de volgende dag wel kon duiken.

De volgende dag was ik weer kiplekker, niks meer aan de hand. We meldden ons om 07.45 bij de duikschool en werden met een Portugees paartje naar de boor gebracht. 2 paartjes met ieder hun eigen instructeur. Aanboord kregen we de theorielessen en de kennismaking met de apparatuur om de eerste oefeningen te doen. Aangekomen bij Sailrock kregen we onze uitrusting omgehangen; wat is dat zwaar!!! Na wederom enkele oefeningen werd ons uitgelegd hoe we te water moesten springen. De instructeur (Richard) sprong eerst en daarna Marie France. Ze werd door Richard begeleid. Ik sprong daarna. Je blijft ondanks de zware uitrusting gewoon op de wateroppervlakte dobberen. We moesten nu weer de basisoefeningen doen. Daarna gingen we naar een afduiklijn.

Langzaam nam Richard ons een voor een mee naar beneden. De onderwaterwereld was prachtig en het duiken een unieke ervaring. Je zweeft door het water en kunt de vissen, het koraal en de planten van enkele centimeters afstand bekijken. Er zwommen grote scholen vissen en zeeslangen. Zoals u later kunt zien hebben we ook gesnorkeld, maar bij het duiken tot 12 meter diep zie je heel veel meer verschillende vissen en planten en kun je alles veel meer van nabij bekijken. We hebben voor 500 baht een onderwatercamera gehuurd en foto’s gemaakt, maar het bleek nog niet zo eenvoudig om echt mooie onderwaterfoto’s te maken. Het duiken was een prachtige ervaring. 1 dag discover scubadiving was voor ons echter genoeg en we zullen het zeker nog eens doen, maar we hadden geen behoefte om zoals velen dat doen in 3 of 4 dagen een duikbrevet te halen. Als u ooit in de gelegenheid bent om deel te nemen aan zo’n kennismakingsduik in een dergelijke omgeving, kunnen we alleen maar zeggen: Doen!