Met de boot van Chau Doc naar Phnom Phen

9 juni 2016 - Phnom Penh, Cambodja

We zouden opgehaald worden door de bootmaatschappij. We verwachten een minibus of taxi, maar we kregen een heel oud mannetje op een fietskoetsje. Hierop moesten wij samen met 170 kg en 2 valiezen plaats nemen. We werden naar de boot gebracht en vertrokken daarna met ca 30 rondreizende toeristen naar Cambodja over de Mekong rivier.

Vietnam is toch heel anders dan ik me had voorgesteld. Het lijkt meer op China dan op Thailand. Mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam. Maar er zijn wel heel veel mensen. Onze gids Tiger vertelde dat Vietnam in 1970 25 miljoen mensen had en nu 97 miljoen. Het Vietnam dat we hebben meegemaakt is vooral druk, druk en lawaaierig. Er zullen in het binnenland best veel minder dicht bevolkte gebieden zijn, maar de vruchtbare en relatief rijke Mekongdelta is bijna helemaal dichtgebouwd. Nu varen nu over de rivier en zien nu een mooi landschap en groen, dat heb ik de afgelopen dagen nauwelijks gezien.

Zo we zijn zojuist door de Cambodjaanse visa en paspoort controle gegaan. Net als wij moesten vrijwel alle mensen aan boord een visum hebben. De begeleider van de boot zou dit allemaal wel even regelen. Hij nam van iedereen de paspoorten in en 34 dollar per persoon voor de visa. Nu kost een visum 25 dollar. Ook vroeg hij later nog 4 dollar als service kosten. Daarna heb ik hem aangesproken omdat hij ons teveel vroeg. Er volgde een hele discussie waarna de gids al mijn geld aan de andere bootbegeleider gaf (min 5 dollar). Ik moest het zelf maar regelen vond hij. Ik vertelde hem dat ik een email naar zijn hotel zou schrijven met een klacht en het op tripadvisor zou vermelden. Ineens kreeg ik de 5 dollar terug en werd alles geregeld. Dit was overigens een van de voorbeelden waarbij ik Thailand veel leuker vind dan Vietnam. Heel veel mensen proberen extra geld af te troggelen van de toeristen. Ik wil best redelijk betalen, maar wil me niet laten oplichten.

De boottocht van Chau Doc naar Phnom Phen duurde een kleine 4,5 uur en was best aangenaam. Je had een mooi uitzicht op de Mekongrivier-oevers en dankzij de vaarwind was het ook aangenaam qua temperatuur. Nadeel was wel dat de motoren veel lawaai maakte. Veel passagiers stopten oordopjes in en probeerden te slapen. Marie France heeft ook een deel geslapen terwijl ik het reisverslag heb geschreven.

1. Tiny en jan arents:
    10 juni 2016
    Hoi rob en marie france,
    wat leuk om zo met jullie mee te reizen.wat een belevenissen
    jammer dat het thuis niet goed ging.
    leuk hoor maar niets voor ons nog een fijne vakantie en we blijven jullie volgen.wat een klus om iedere dag verslag te doen, super.
  2. Dekker:
    10 juni 2016
    We vinden het leuk om onze familie en vrienden op de hoogte te houden, maar het is ook een hele leuke herinnering om die verhalen later terug te lezen. We maken van elke reis een fotoboek met daarin alle verhalen en foto's.
    Als we later zo oud zijn als jullie en pa en ma :) dan kunnen we terugkijken op wat we in ons leven hebben gedaan.
  3. Tiny en jan arents:
    10 juni 2016
    Hoezo oud wij zijn nog piep
  4. Rie dekker:
    13 juni 2016
    hoi Marie-france en Rob, fijn om met jullie mee te reizen,t is een prachtige reis maar toch ook met wat hindernissen heb ik begrepen? geniet er nog van en wees voorzichtig liefs van ons.