Ang Thong Marine Park 2011

28 juni 2011 - Ang Thong, Thailand

Een van de belangrijkste uitstapjes van Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao is het Ang Thong Marine park. Dit is een archipel van 42 eilanden van adembenemende schoonheid en een enorme rijkdom aan plantaardig en dierlijk leven. Het is een nationaal beschermd natuurgebied en wordt slechts bewoond door enkele vissersfamilies. De eilandengroep was het opname gebied van de film The Beach met Leonardo di Cabrio.

De deelnemers aan de trip van onze organisatie (seahawks, er zijn er velen) werden door taxi’s, van over het hele eiland naar de verzamelplaats gebracht. Er bleken 2 groepen van ca 25 mensen te zijn. We kregen een zeer schaars ontbijt bestaande uit water, fruit, geroosterd brood en confituur. Na ver verzamelen en ontbijt werden we over 2 speedboten verdeeld. We kwamen oorspronkelijk op het voordek, maar dat bleek niet zo’n goede keuze. De zeereis van Koh Samui naar het Ang Thong Marine Park duurt zelfs met deze snelle speedboten nog een uur en als de zee ietsje ruw is betekent dat zwaar bonken op de golven en een regelmatige onvrijwillige douche. Het spectaculaire verblijf op het voordek lieten we aan de jongeren en we kregen een rustiger plekje op het achtersteven. Onze groep bestond uit een aantal russen (wat een volk) een Taiwanees koppeltje, een Arabisch koppel een leuk Australisch echtpaar en een Duits koppel, en dan ben ik waarschijnlijk nog wat vergeten. De russen (vooral 1 dikke) begonnen met zuipen en maakten zich belachelijk. We maakten kennis met de Australiërs.

D eerste stop van de tour was op de noordelijkst gelegen eilandjes waar we snorkels kregen uitgereikt. Er was al een andere boot, maar hiervan hadden we geen last. We hebben er 45 minuten gesnorkeld en dat was fantastisch. Het koraal was prachtig en de veelvoud aan verschillende vissen onwaarschijnlijk. Van groot tot klein en in de meest opvallende kleuren. We hebben zelfs een pijlstaart rog kunnen observeren.

Na het zwemmen volgde een langzame tour tussen de eilanden door. We zagen verschillende eilanden met bijzondere vormen zoals het Schoeneiland en eiland dat heel dun van onder is. Het is echt prachtig hier. We kwamen aan bij een klein strandje waar veel groepen al voor ons waren. Verschillende speedboten, rondvaartboten en jachten lagen in deze baai. Hier was ook een klein strandtentje, maar het belangrijkste waren de steile trappen die ons voerde naar een uitkijkpunt over een prachtige lagoon (zoetwater meer) helaas waren de trappen naar beneden in renovatie en konden we niet naar het meer. Het water van het meer is smaragdgroen wat het meer zijn naam gaf Emiraldlake.

Na de stop bij de lagoon werden we naar een strandje gebracht voor zwemmen en kajakken. Op weg naar het kajakken verschenen er ineens dolfijnen naar de boot. Volgens de gids gebeurt dat niet vaak. Er zijn ook 2 zeer zeldzame roze dolfijnen bij. Ze spelen met elkaar en we kunnen ze een kwartiertje volgen en observeren. Het bedoelde strandje was zonder enige twijfel het mooiste strand dat ik ooit heb gezien. Parelwit, fijn zand gelijkmatig aflopend in het heerlijke heldere water in een baai geflankeerd door rotspartijen. Een aards paradijs.

We kregen twee persoonskajaks en hebben onder leiding van de gids een prachtige tour gedaan. Wat een ongelofelijk mooie plaats om te kajakken! Over rotskliffen langs andere baaien naar een klein rotsstrandje en daarna weer terug.

De terugvaart voeren we met de golven mee en verliep veel sneller en rustiger. Al met al was het een zeer geslaagde uitstap die we nooit hadden willen missen.

1. patricia reisforum:
    11 juli 2011
    Hoi rob,
    Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen en ik vind het maar knap dat veel mensen er zo een leuk verhaal van kunnen maken en er ook nog tijdens de vakantie zelf tijd voor vrij maken.
    Wij gaan over 3 weken genieten van onze reis en ik hoop dat ik er ook maar iets van opschrijf. we maken wel altijd veel foto's en het verhaal wordt kort opgeschreven en de rest onthoud ik altijd goed :-).
    Maar ik had een vraag over deze trip die jullie gemaakt hadden naar het Ang Thong Marine Park, deze staat ook op ons programma het lijkt me echt een mooie dag, maar hebben jullie deze ook ter plaatse geregeld enzo ja wat was de prijs hiervan.
    Groetjes van Patricia (het vaste lid :-) )
  2. Mf:
    11 juli 2011
    Beste Patricia,

Bedankt voor je reactie. We hebben de trip op het laatste moment geregeld. Was nog lastig omdat het erg laat was (1900 voor de volgende dag). Ik heb via internet gezocht en ben gaan bellen. Bij de 4e aanbieder vond ik nog plaats. Was prima georganiseerd. Kosten 1800 Baht pp. + 200 Baht entree voor het park. Was een hele mooie dag, een aanrader!
  3. patricia reisforum:
    14 juli 2011
    Beste Rob,
    Bedankt voor de info.
    Het staat zeker op het program, maar als ik de prijs zie en dat maal 4 doe denk ik wel even oeiii. Wij komen ook laat aan op een vrijdag en ik wilde het op zondag in plannen. De laatslt beslissing nemen we daar wel. Maandag vertrekken we dan naar Koh Samui voor een duikcursus verheug me zo op alles. Duurt nog eventjes maar het schiet op, jullie kunnen vast nu nagenieten van alle foto's.
    groetjes Patricia